+420 702 009 200 info@travelcar.cz

Automatická převodovka začíná být v České republice stále populárnější a najdete ji proto také v mnoha autech z autopůjčoven. Vděčí za to především své jednoduchosti ovládání. I když je jízda s automatickou převodovkou podstatně jednodušší a pohodlnější, i zde je třeba dbát na správné návyky, abyste převodovku v autě nezničili. Na úvod si vysvětlíme, co znamenají jednotlivé písmenkové zkratky na převodovce.

P – znamená parkovací režim. Vozidlo je tedy zajištěno proti samovolnému rozjezdu.
R – označuje Reverse, čili zpátečku. V autě ji zařazujte pouze v případě, že vozidlo zcela zastavilo.
N – se používá k označování neutrálu. Používá se hlavně při přeřazování z polohy D do polohy R a zpět.
D – představuje režim Drive a používá se na jízdu vpřed. Při tomto režimu, pokud auto stojí v měrném kopci, tak mu neumožní samovolně spustit dolů, ale drží ho na místě.

Nyní si uvedeme pár zásad, které nedělat u automatické převodovky ať už jste se rozhodli pro půjčení auta, nebo máte vlastní.

Neřaďte zpátečku před úplným zastavením – toto patří mezi nejčastější chyby u řidičů. Převodovka se sice dokáže s tím vypořádat, ale vede to k jejímu většímu opotřebení.

Neřaďte z N do D při vysokých otáčkách – nejčastěji tuto chybu dělají řidiči při snaze o rychlý rozběh. Auto sice zahrabe a zároveň odstartuje poměrně rychle, avšak spojka a brzdící pás dostanou pořádně zabrat. Doporučujeme pro to použít na rychlý rozběh obě nohy. Levou podržíte brzdový pedál, pravou přitlačíte plynový pedál a dostanete auto to otáček. Následně už jen pustíte brzdový pedál. Zabrat dostane především hydrodynamický měnič, ale pokud to nebudete dělat často, mělo by to být v pořádku.

Nevyřazujte do N během jízdy – důvodem tohoto kroku bývá šetření paliva. Pokud jste se také rozhodli pro pronájem auta, nesnažte se šetřit za každou cenu. Samotné vyřazování do neutrálu během jízdy nezpůsobuje problémy. Problémem je až následné zařazení D. Protože změnu režimu mezi P, R, N a D bychom měli provádět pouze během úplného zastavení vozidla.
Neřaďte P před úplným zastavením – řazením parkovacího režimu P aktivujete parkovací západku, která zabrání otáčení převodovky a tedy i pohybu vozidla. Pokud tak provedete během jízdy, na západku vytvoříte velký tlak a ta se může zlomit

„Bůh stvořil člověka, ale nedal si to patentovat, a tak to teď po něm může dělat kdejakej blbec.“ Jan Werich